Troballa de pintures rupestres a El Puig

Es tracta d'art esquemàtic de 6.000 anys d'antiguitat

Troballa de pintures rupestres a El Puig
L’espeleòleg Iker Batán.

El terme municipal d’Alcoi ha sigut escenari d’un nou descobriment arqueològic: dos nous motius pictòrics prehistòrics han sigut trobats en un abric de la zona d’El Puig. El descobriment, realitzat el mes de març passat per l’espeleòleg Iker Batán, ha sigut confirmat pel Museu Arqueològic de la ciutat, que ja l’ha notificat oficialment a la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana.

Els motius corresponen al denominat art rupestre esquemàtic, característic del període Neolític. Segons els experts, es tracta de representacions simples però de gran significat cultural. “A ulls de la ciutadania pot semblar una simple ‘crucecita’ i una barra, però és una manifestació comunicativa pròpia del seu temps”, explica Palmira Torregrosa, directora conservadora del Museu Arqueològic. Aquest tipus d’art, encara que menys vistós que el llevantí, permet entendre millor la cosmovisió de les societats que van habitar aquestes terres fa entre 7.000 i 5.000 anys.

La troballa es va produir de manera fortuïta mentre Batán explorava una de les múltiples cavitats del Puig. “Vaig créixer llegint revoltes, i gràcies a això vaig saber reconéixer el que tenia davant meu”, comenta l’espeleòleg. Després de documentar acuradament la troballa, el va comunicar al museu, que va acudir al lloc amb ell per a verificar l’autenticitat de les pintures. L’accés complicat a la zona va requerir fins i tot l’ús d’un dron.

Ignacio Trelis, regidor de Patrimoni, ha destacat el valor d’aquesta incorporació a l’inventari de Béns d’Interés Cultural (BIC) del municipi. A més, se sol·licitarà autorització per a iniciar un estudi arqueològic més profund en la zona.

Advertisements