Cotes Baixes integra la realitat virtual en els processos d’aprenentatge
Durant el desenvolupament del projecte els alumnes han aprés a manejar programes vinculats que permeten desenvolupar plans 2D, models 3D i generar escenaris en realitat virtual
L’IES Cotes Baixes dins del seu pla de transformació digital, ha incorporat tecnologies immersives a l’aprenentatge. Una de les tecnologies immersives que s’està usant en educació és la realitat virtual (VR), un entorn d’escenes i objectes generat mitjançant tecnologia informàtica, que crega en l’usuari la sensació d’estar dins d’ell. Aquest entorn és contemplat per l’usuari a través d’unes ulleres de realitat virtual.
Aquesta tecnologia s’ha incorporat a través d’un nou repte, juntament ambs els sis de caràcter tecnològic que ja s’ofereixen en el primer curs de l’Itinerari combinat Batxillerat FP Industrial vinculats amb les àrees d’Informàtica, Mecanitzat, Automoció, Fusta i Moble, Energies Renovables i Tèxtil. Es tracta del repte “Arquitectura reutilitzada”, una experiència formativa en la qual l’alumnat desenvolupa durant sis setmanes el redissenye d’un espai existent en el centre utilitzant per a això programes informàtics directament relacionats amb el món del disseny i l’arquitectura.
Redissenyar l’espai que ocupava l’antic habitatge del conserge, que actualment està en desús i que s’utilitza com a magatzem ha sigut l’objectiu del repte “Arquitectura Reutilitzada”, un projecte en el qual s’ha utilitzat la Realitat Virtual com a suport al disseny i la visualització de l’espai i que s’ha dut a terme amb la finalitat d’adaptar-lo a les necessitats i usos de l’institut. El procés s’inicia amb una presa de dades, mesurament de l’habitatge que porta als diferents grups de treball a una pluja d’idees per a definir una proposta final i a partir d’ací desenvolupar tot el projecte de disseny del nou espai amb l’ajuda de programes informàtics com Autocad, Sketchup i Unity.
Segons explica el director del centre Fernando Sansaloni, “en la majoria dels casos, en aquest tipus de tecnologia s’utilitzen aplicacions ja quasi finalitzades o es compra contingut ja desenvolupat. En l’IES Cotes Baixes, no es pretén l’ús d’aplicacions o comprar contingut perquè el seu alumnat es pose les ulleres i senta la immersió en un entorn; va molt més allà, l’objectiu és que els propis alumnes generen el seu propi contingut a partir d’un repte proposat; és la diferència entre la reproducció i la generació de coneixement”.
Disseny gràfic i programació
Generar contingut dins del món de la VR és bastant complex ja que requereix de dos coneixements, el disseny gràfic i la programació en 3D. Una premissa que ha generat un repte important també per al professorat, que necessàriament s’ha format en la matèria per a poder-la transmetre a l’alumnat en forma d’experiència d’aprenentatge.
Les propostes resultants han sigut d’allò més variades, des d’una nova cafeteria, passant per espais culturals amb sales d’exposicions, conferències, biblioteca i fins a un espai més lúdic en el qual incorporar un gimnàs i fins a sales de joc i videojocs.
La tutora del grup i responsable d’aquest repte, Yolanda Cambra, assegura que “aquest repte permet que els alumnes aprenguen a dissenyar amb eines i programes utilitzats hui dia en el camp del disseny i l’arquitectura. Incorporar la Realitat Virtual al repte pretén acostar-los un recurs de futur amb el qual cada vegada estarem més familiaritzats”.