“Estellés sempre ha sigut un dels meus poetes de capçalera”

Andreu Valor, el brillant cantautor de Cocentaina, llançarà a la fi de març ‘A mamar, tots els versos!’

“Estellés sempre ha sigut un dels meus poetes de capçalera”
Andreu Valor, el cantautor contestà que ultima el llançament del seu nou disc. | MÓNICA LLOP

“Estellés sempre ha sigut un dels meus poetes de capçalera”, se sincera Andreu Valor, per a qui la relació amb la poesia ha anat creixent durant els últims anys: la necessitat d’aprendre a comunicar-te i reflexionar, “m’és imprescindible no estar prop d’ella”.

La poesia que fa Estellés sembla, a priori, fàcil, “per la seua manera d’escriure”, però no ho és, ens adverteix el músic de Cocentaina. “Es tracta d’un dels poetes que més ha editat, no únicament per la quantitat, sinó per la seua qualitat, amb poemes que ens identifiquen amb la manera de veure la vida”.

Recordem que l’any passat les lletres catalanes van nomenar aquest 2024 com l’any Estellés. “Vaig voler llavors fer una recopilació, mostrar la meua admiració d’un mode humil sobre la seua obra, donant l’opció que el públic conega què hi ha darrere d’aquest autor”, argumenta Valor.

10+1 CANÇONS
Andreu va començar a treballar i prompte es va adonar que set o huit poemes d’Estellés podien encaixar: “vaig parlar amb els meus companys, vam triar entre quinze i vint per a treballar-los i intentar-los musicar…”.

La idea, prossegueix, és que foren variats, sempre entorn als quatre pilars fonamentals del poeta, com són la mort –normalitzant-la, una cosa poc habitual fa anys–, la sensualitat i l’erotisme, l’època social (postguerra i dictadura) i el país, “en un moment tan convuls”.

“Són quatre pilars que em toquen molt a prop i intent desgranar a través de la seua obra”, expressa. Aquests poemes, “versos lliures d’Estellés”, tenen una musicalitat implícita per a poder fer-los cançó, a posteriori.

Finalment, aquests quinze-vint poemes s’han reduït a onze, que “en realitat són deu més un, perquè s’ha versionat el ‘Ací en pariren’ en obra simfònica”. Aquesta cançó, mítica en el seu repertori, ha quedat especialment bonica amb la incorporació de cordes i “ara ja tenim ganes de compartir-ho”.

PRESENTACIÓ I GIRA
La presentació de ‘A mamar, tots els versos!’ serà el pròxim 27 de març, via xarxes socials, amb el disc en les plataformes. “Abans volem llançar dos senzills”, ens avança Andreu, que encara té dubtes sobre quins.

La data del 27 de març no és gratuïta: està vinculada a la defunció del poeta, “que tant normalitzava i ironitzava respecte a la mort”, mentre el 30 d’eixe mateix mes –Dissabte Sant–gaudirem del primer concert, en el Centre Cultural de Muro d’Alcoi.

La gira, amb mínim vint-i-cinc esdeveniments (ja confirmats), amaga apassionants escenaris, com Montpeller (12 d’abril), Montreal, al Canadà (23 d’abril) i Barcelona, cinc dies després.

“Acudir a una zona com Quebec ens il·lusiona especialment”, indica. En la part francòfona del Canadà, apunta, s’imparteix filologia catalana i la universitat té molta tirada en tot l’àmbit cultural que organitza.

L’AVENTURA MUSICAL
En aquesta aventura o travessia musical, Andreu Valor està acompanyat, igual que en els seus últims treballs, per Blai Antoni Vañó i Hèctor Tirado, “sens dubte, peces fonamentals del projecte”.

Tots dos compten amb un ampli bagatge musical, “sent molt eclèctics”. Són ells dos els que encaren com ha de sonar el disc i els instruments, la producció en general, abans “de passar-me un plantejament inicial, que seguidament definim”.

Estem molt a gust treballant junts, amb una dinàmica molt còmoda, explica Andreu, qui ens enumera les noves i talentoses incorporacions: les violinistes Raisa i Renata Ulumbekova –d’origen rus–, la violoncel Yolanda Bueso, de La Vall d’Uixó, “antiga col·laboradora nostra”, i el viola xilé Alberto Castillo.

No podem oblidar-nos del tècnic de llum i dissenyador, Daniel Serrano, perquè per a Valor el bon ambient entre els companys és fonamental, “per a mantindre un bon diàleg i comunicació”.

NOU DIRECTE I ESCENOGRAFIA
El disc, gravat en l’excel·lent estudi Pentasonic de Real de Gandia, porta amb si també un nou directe, “buscant una escenografia que siga coherent amb el que estem dient, amb l’obra i poesia d’Estellés”.

Va voler que es coneguera el vessant humà del poeta, “saber qui era l’Estellés de casa”. Valor es va desplaçar fins i tot a Burjassot per a entrevistar la seua família i descobrir que la perduda d’una filla amb quatre mesos li va marcar en la seua manera d’escriure.

Assenyalar que els directes s’allargaran a dèsset o díhuit cançons, incorporant algunes pròpies, “moltes d’elles herència d’haver llegit a Estellés”. També ens matisa que no serà un concert clàssic, tindrà una sonoritat actual, plena de matisos, un arranjament de cordes.

Una altra sorpresa serà la lectura en veu en off del mateix poeta valencià, extret de retallades d’entrevistes, “sent el fil conductor del projecte i fent-li present d’aquesta manera”.

MICROMECENATGE
Finalment, aquest projecte, ens revela el cantautor, ha comptat amb una sèrie de micromecenatges, “perquè l’activitat cultural en aquest país és bastant dramàtica” i el que abans eren tres anys de presentació musical, ara en un ha caducat, tot s’exigeix més immediat.

Aquest micromecenatge no deixa de ser una manera d’aconseguir el disc abans que isca al mercat, “un mode que el nostre públic fidel ens ajude a consolidar un projecte –d’uns 18.000-20.000 euros– que sense la seua aportació seria impossible”.

“És, en el fons, una proposta personal feta perquè la gent puga emocionar-se, gaudir, que li faça feliç i pensar, perquè la cultura és molt més que distracció: porta implícita una manera d’entendre la vida”, conclou Valor amb un somriure.

Advertisements

Send this to a friend